27 January 2010

Bermula Dengan Hati

Nukilan : Nur Azim Fahada Ahmad



Bermula dengan niat amal terbina, tempatnya di hati bekas yang sememanganya terisi dengan hakikat cinta. Antara dua sama ada rajanya kecintaan akhirat atau kecintaan duniawi yang menyinggahi tahta yang berkerusi satu. Dekatnya hamba pada Al Khaliq adalah kerana cinta dan taat kepadaNYA.

Soal kejelasan niat dalam sesuatu tindakan adalah rukun utama bagi segala gerakerja. Setelah akidah seseorang itu selamat dan sejahtera, Islam meletakkan syarat utama bagi setiap amalannya pula adalah niat yang betul. Nabi s.a.w bersabda:
“Setiap amalan itu hanyalah berdasarkan niat” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dalam menjalani ruang lingkup tarbiyah yang sungguh luas, niat menjadi suatu perkara teras yang sepatutnya dijelaskan dalam awal tindakan sesuatu perkara kerana terbinanya sesuatu amal itu niatnya terletak pada perlakuan pertama amalnya, boleh jadi dengan langkahnya, menekan keybord dan membaca bismillah di awal pertuturan.

Niat yang baik tidak memadai jika tidak berdasarkan petunjuk yang betul. Dalam soal muamalat atau kehidupan biasa agama begitu luas. Ianya bukanlah sesempit seperti dalam soal ibadah khusus yang membabitkan solat, puasa, doa khusus dan seumpamanya. Namun begitu, janganlah dalam kealpaan kita menguruskan urusan dunia, maka perlaksanaan perkara-perkara yang baik dibuat dalam bentuk yang menyanggahi prinsip-prinsip Islam.

Bulatnya niat yang baik bakal menghasilkan amalan yang mabrur. Oleh karena itu, bagi seorang Muslim, mengikuti sunnah atau tidak bukanlan suatu "kebebasan memilih". Sebab mengamalkan ajaran Islam sesuai garis yang telah ditentukan oleh Rasulullah adalah kewajiban yang harus ditaati, sebagaimana difirmankan dalam Qur'an : "Dan apa yang Rasul berikan untuk mu, maka terimalah ia, dan apa yang ia larang bagimu, maka juhilah." (Q.S. al-Hasyr : 7)
Perilaku Muhammad (saw) disebut sunnah (sama ada percakapan, perbuatan, taqrir ). Menurut Islam, sunnah Nabi adalah sumber hukum kedua setelah Qur'an. Keseharian dan perilaku Rasulullah, bahkan diakui oleh para sarjana Barat yang merupakan gambaran kesempurnaan utuh seorang manusia. Dan tidak ada satupun seorang manusia di muka bumi yang diikuti perilakunya oleh berjuta-juta orang hingga detik ini dalam sejarah peradaban manusia. Akhlak Nabi (saw) merupakan kesempurnaan akhlak pada diri seseorang. Siti Aishah pernah menegaskan : "Akhlaq Nabi adalah Qur'an". Allah berfirman : "Sungguh telah ada pada diri Rasulullah suri tauladan yang baik bagimu." (Q.S. al Ahzab : 21). Pada firman Allah yang lain : "Dan tiadalah kami mengutus kamu (Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi semesta alam." (Q.S. al Anbiya' : 107) Semua itu telah tercatat dalam sejarah Islam yang merupakan ketetapan Allah (swt). Berapa banyak kalangan salaf (generasi terdahulu) yang mengagumi dan berusaha menyelaraskan kehidupan mereka dengan sunnah. Sejak pagi hingga malam hari.

Menjadi suatu kebaikan bagi kita umat yang sememangnya jauh dari zaman Nabi tetapi menjadi suatu kebanggan bagi Nabi kerana akan wujudnya umatnya yang memiliki 'Iman yang ajaib' di mana jauh zamannya dengan Nabi tetapi Kecintaan dan Ketaatan terhadap Allah dan Rasulnya tetap menjulang tinggi. Sememangnya golongan hamba ini sangat hampir dengan perlaksanaan kesemua sunnah Nabi dalam menelusuri hidup Ad Deen (ISLAM).

Aku mengharapkan pada diriku, keluargaku, guru-guruku, sahabat-sahabatku, ummahku, negaraku dapat mendapat kefahaman Islam yang penuh dengan kejernihan dan ketinggian kerana ianya Manhaj Rabbani serta dapat beramal sebaiknya jauh dari fitnah dunia dan seisinya.

Singgahsanaku di dunia hanyalah pondok yang terbina dengan papan atau batu kerikil,, bagaimana agaknya pondoku di akhirat kelak?

1 comments:

ALLAH mengatur kehidupan kita dengan penuh kemuliaan dan cukup sempurna... RASULULLAH S.A.W menunjukkan pada kita tujuan dan jalan yang terbaik...
namun, kita jua yang menyukarkan diri dan kehidupan kerana tidak memilih contoh dan teladan yang terbaik... betapa ruginya kita...kita tahu bagaimana untuk dapatkan syurga, namun kita masih jua alpa..
kita tahu syaitan itu musuh yang nyata, tapi kita masih tak mampu untuk merentanginya... YA ALLAH memang kami hambamu yang sungguh lemah, kerdil dan serba kekurangan...YA ALLAH ampuni dosa kami...jangan KAU hilangkan nikmat berada dalam agama mu... sungguh tiada nikmat yang lebih besar dari itu...