30 October 2007

HILANGNYA KHILAFAH ISLAMIYAH

Oleh : Alfaqir Mohd Bukhari bin Hashim

الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره ونعوذبالله من شرور انفسنا ومن سيئات اعمالنا من يهد الله فلا مضل له ومن يضلله فلا هادى له والصلاة والسلام على من لا نبى بعده


PENDAHALUAN

Tangisan dan penderitaan umat islam hari ini kedengaran di mana-mana.Perisai umat yang sepatutnya melindungi dari kepelbagaian torpedo serangan (mental dan fizikal) telah hilang sejak kehilangan khilafah Turki Uthmaniah seperti tercatat dalam sejarah:

3 Mac 1924 – Berita pembubaran khalifah dan pemisahan antara agama dan urusan pentadbiran negara disiarkan secara rasmi. Sultan Abdul Majid diperintah keluar dari Turki

DETIK-DETIK KEJATUHAN

• SEBELUM KEJATUHAN KHILAFAH
    – Orientalis
    – Kristianisasi
    – Memutuskan hubungan dengan pemerintahan pusat
• SEMASA KEJATUHAN KHILAFAH
    – Penyebaran Nasionalisme
    – Sekularisme
• SELEPAS KEJATUHAN KHILAFAH
    – Al Quran tidak dijadikan perlembagaan dan rujukan mutlak

SEBELUM KEJATUHAN

Orientalis

Pasukan terdepan yang membuka jalan bagi missionaris untuk menimbulkan keraguan kaum muslimin terhadap akidah Islam. Mereka berupaya merentas jalan bagi misi kristian untuk mencela agama Islam dan Nabinya saw. Sudah tentu dengan berbagai cara sulapan ilmiah yang mereka istilahkan dengan pengkajian dan istinjaj tahlili (inference analysis).

Kristianisasi

Tidak ada jalan untuk memurtadkan kaum muslimin selama akidah Islam masih hidup dalam hati mereka. Kerana itu usaha Kristenisasi melalui Perang Salib mengalami kegagalan kerana akidah pada tentera islam.Serangan pemikiran melalui penubuhan maktab perguruan berselindung kristian, biasiswa ke Negara eropah, prasana moden barat dan seminar intelektual diadakan di Negara islam untuk mempengaruhi bahawa barat moden dan kehadapan.

Memutuskan Hubungan dengan pemeritahan pusat

Melakukan serangan bersenjata dan politik. Maka terjadilah kesepakatan antara dua Negara (Perancis dan Inggeris) pada waktu itu untuk memotong akar daulah Islamiah dan membagi-bagikannya untuk mereka.

SEMASA KEJATUHAN

Penyebaran Nasionalisme

Untuk menjauhkan Islam,mengosongkan aturan sosial politik dari ajara Islam. Kemudian menempatkan filsafat dan akidah lain sebagai pengganti akidah Islam, dan untuk menjauhkan hubungan negara Islam yang satu dengan yang lain. Sebaliknya untuk menjalin hubungan yang akrab dengan bangsa-bangsa lain yang beragama berhala yang begini belum pernah terjadi selama ini. Dengan demikian maka putuslah hubungan antara negara Islam yang satu dengan negara Islam yang lain. Ikatan dan hubungan kebudayaan menjadi kendur. Dan akhirnya mereka memporak–porandakan hubungan ukhwah Islamiah..

Sekularisme

Penerapan pemisahan agama dengan kehidupan kerana agama merumitkan kehidupan dan beranggapan manusia mampu mentadbir dunia dengan kekuatan fikiran.


SELEPAS KEJATUHAN

Menjauhkan Al-quran dalam kehidupan

Kata-kata Zwemer di dalam muktamar pendakwah kristian di Quds.
“ Sesungguhnya perancangan kamu terhadap dunia Islam hendaklah untuk melahirkan generasi yang tidak mengenal hubungannya dengan Allah dan tidak berkeinginan untuk mengenaliNya, kamu mengeluarkan mereka dari ajaran Islam tetapi kamu tidak mengkristiankan mereka. Dengan itu, akan lahir generasi muslim yang bertepatan dengan kehendak kita (penjajah) , generasi yang tidak mengambil berat pada perkara-perkara besar, generasi yang suka berehat dan pemalas, generasi yang menggunakan sepenuh keupayaan dalam kehidupannya untuk syahawat, apabila belajar adalah untuk syahawat keduniaannya, apabila mengumpul wang adalah untuk syahawat keduniaannya, apabila mendapat kedudukan dalam kepimpinan adalah untuk syahawat keduniaannya”

Formula Kebangkitan

“Generasi muda ialah rahsia kehidupan ummat dan sumber matair kebangkitannya. Sejarah ummat ialah sejarah para tokoh yang dilahirkannya, yang memiliki aqliyah yang kuat dan ruh yang membara. Kuat lemahnya umat sesungguhnya diukur dari sejauh mana kemampuan ‘rahim’ umat itu melahirkan tokoh – tokoh yang memenuhi syarat rijal yang sebenarnya…” [Al Banna: Hal Nahnu Qaumun Amaliyun]

Peranan Pemuda Islam

    1. Membina peribadi muslim. Peribadi yang sentiasa diasuh dengan setiap ajaran Islam mampu menghadapi setiap cubaan dan dugaan hidup. Kerana ia sentiasa terarah kepada syurga Allah.

    2. Memilih teman yang baik. Maksudnya teman yang sentiasa menegur kepada kebaikan dan sentiasa membimbing ke arah jalan yang lurus mengikut yang dikehendaki oleh Allah. Teman inilah juga sebagai pembantu dalam perjuangan Islam.

    3. Bersama dengan gerakan Islam. Gerakan tersebut mestilah memenuhi ciri-ciri gerakan yang syumul mengikut kaedah Islam dan mempunyai matlamat menegakkan Khilafah Islamiyah mengikut kaedahnya.


PENUTUP

Semoga kita sentiasa menjadikan diri kita orang yang berjuang untuk menegakkan kembali Khilafah Islamiyah dan meletakkan Islam kembali ke tempatnya setelah sekian lama momentum perjuangan ini tidak dijanakan dengan sebaik mungkin.Perancangan teliti dan penggunaan sumber tenaga yang terarah mesti difikirkan dan diresolusikan demi mencapai sasaran yang kita inginkan.


MOHD BUKHARI HASHIM
KULIAH PENGAJIAN ISLAM DAN BAHASA ARAB
INSTITUT PERGURUAN ISLAM SELANGOR

24 October 2007

Salam Mujahadah

21 October 2007

Jelaskan Pada Yang Satu""

Tulisan ini diolah semula dan ditambah untuk kita sama2 jelaskan kefahaman, kenapa kita berada dalam jemaah yang asal, di Malaysia ini.

saya mengikuti kelas Tamadun Islam. Secara tak sengaja, saya mendapat beberapa ilmu yg saya cari untuk kita sama-sama kuatkan keyakinan terhadap jemaah yang diikuti...


"Man awwal fa awwal, wa man akhar, faakhar, wa la nasibalah"

Maksudnya: Siapa yang awal, maka didahulukan, dan siapa yang kemudian, dikemudiankan"

Saya masih mencari sanad hadis ini, tetapi menurut ustaz yang sudah pun bergelar Prof, pakar dalam 58 mazhab, dan phD dalam dua bidang, ini adalah hadis sahih.. Setelah dikaji, dan ikut pengalaman dan pemerhatian, semuanya membenarkan hadis di atas, jemaah yang paling awal ditubuhkan patut dipilih, kerana tampak jelas dipelihara Allah SWT..

Sejarah di Malaysia..

Jemaah telah mula menjadi kata bicara umat muslimin Malaysia sejak sekian lama.. Di Malaysia, kita telah pun mengetahui, Hizbul Muslimin yang ditubuhkan seawal sebelum kemerdekaan lagi, dan telah diharamkan oleh penjajah British daripada terlibat dengan pilihanraya, kerana didapati mempunyai matlamat menubuhkan daulah islamiyah, pada tahun 1948. Kemudian ditubuhkan semula sebagai PAS selepas itu. Pada waktu ini, bagaikan tiada masalah dari segi kepelbagaian jemaah untuk dipilih di peringkat universiti, bagi mahasiswa intelektual yang mempelajari islam dan memahaminya.

Namun pada zaman Anuar Ibrahim, jemaah sokongan dimulakan bagi memberi peluang untuk golongan muda memperjuangkan Islam dengan cara mudanya disamping keadaan PAS yang dilihat lebih kepada semangat kebangsaan.

Masalah bermula..

Masalah bermula apabila Anuar Ibrahim memilih untuk memperjuangkan Islam dengan menyertai UMNO... Islamisasi yang kesannya kini menghina islam semula seperti perempuan bertudung tapi berbaju ketat, berkepit dengan bukan muhrim dan lain-lain..

Tetapi ada juga positifnya seperti ekonomi Islam dan lain-lain, namun masih dijuruskan kpd keuntungan dunia. Angkatan Belia Islam (ABIM) yang ditubuhkan mula mufarraqah (keluar dari kumpulannya) menjadikan ABIM dan PKPIM jemaah yang menentang pula, tapi masih jemaah Islam. ditambah pula selepas itu pengisytiharan Islamic Representative Council (IRC) sebagai pertubuhan rasmi Jemaah Islam Malaysia (JIM). Akhirnya jemaah berpecah tiga. Kini, entah berapa pula jemaah yang ada.

Jesteru, mengikut hukum kita patut pilih yang terawal. Tepuk kesedaran, tanya ilmu.

Pertikaian timbul..

Ada pula yang mengatakan, metodologi membezakan, jiwa tak kena dengan jemaah dan lain-lain... Mari kita tengok satu persatu.

Situasi di Malaysia

Mereka mempertahankan metodologi, belajar lailahaillallah dan memperkuatkan ukhwah terlebih dahulu. Mereka mendakwa mereka (JIM) paling patut dipilih. Saya dapati, rupanya dalam JIM sendiri berlaku perpecahan, yang akhirnya di'group'kan menjadi KARISMA, ISMA untuk pertahankan perpaduan daripada berpecah..

Jika mereka mempertahankan metodologi mereka, metodologi itu pelbagai, dan ada jemaah lain juga sama, mempertahankan metodologi.

'mereka hendak mengikut ikhwan muslimin, sedangkan ikhwan di mesir sudah lama mengiktiraf kita di malaysia sebagai jemaah utama. bahkan ini dikuatkan dengan bukti, penghantaran beberapa wakil kita dari malaysia dalam perkumpulan wakil2 jmaah islam di seluruh dunia beberapa bulan lepas, menunjukkan bukti kerjasama antara pihak di Malaysia dengan Ikhwan Muslimin di Mesir, Syria dan lain2. '

Perkara ini akan terus timbul... 'Ikhwan Alami' berijtihad untuk menguasai PAS, JIM dan lain-lain untuk menyatukan semua, tapi sebenarnya metodologi ini sudah dibincangkan sejak dulu lagi, dan mereka sebenarnya dah memecahkan kpd jemaah yg satu lagi, sedang mereka pun dikatakan merupakan pecahan kepada Hizbut Tahrir (HT).. Pening-pening..

Jadi, atas masalah ni, masyarakat pening, dan banyak juga yang respon, tak mahu masuk campur. Belajar sahaja di universiti lagi bagus... Tak perlu sertai, dan akhirnya wujud mahasiswa dan masyarakat yg tak nak ambil tahu pasal Islam dan turun membantu..

Saya kira jawapan dah lama terjawab, cuma kefahaman manusia ikut kehendak diri. Bukan metodologi, bukan kehendak jiwa yang patut dipilih, tapi pilihlah untuk mengikut sunnah nabi..

Sejarah kepelbagaian jemaah semuanya tercetus di universiti. tidaklah menghairankan, kerna universiti mengandungi mahasiswa yg mmg jika tidak dihalang, merekalah yg mmpercepatkan kelahiran semula ketamadunan Islam untuk yang ke sekian kalinya. penubuhan angkatan belia islam ABIM, (PKPIM dalam kampus) yg pada asalnya menjadi jemaah pendukung lalu termakan sama perangkap egen sekular, kerana pengaruh Anwar Ibrahim yg kuat dalam jmaah tersebut.
kesannya, 'ahli2 jemaah islam ketika itu mula terfikir, 'betul jugak, mungkin berjuang dalam lubuk kumpulan sekular boleh mengislah masyarakat, lalu menjayakan plan untuk mendirikan negara islam yang sebenar2nya' maka ramaila yang berubah arah. walaupun sudah lama jmaah ABIM ditubuhkan, perubahan haluan ini umpama melahirkan jemaah baru, kerana Abim kini sudah menawar diri untuk menjadi musuh bagi jemaah islam yang asal.
jelasnya, bolehlah dikatakan disini, sebahagian kita telah dibeli kerna tertipu.
ulama yang berjuang melalui gerakan jemaah telahpun menggariskan adab dalam berjemaah, bahawa kita tidak buat tindakan sebarangan. dan, Islam tertegak atas kejatuhan jahiliyah, iaitu islam takkan tertegak diatas dengan bertapakkan musuh dibawah. bermaksud, dalam jalan dakwah, kita tidak boleh cemarkan keberkatannya. umpama kita berjalan di jalan dakwah, lalu melemparkan bangkai atau najis yg mencemarkan jalan dakwah, sedangkan jalan dihadapan, memerlukan keberkatan jalan yang sebelumnya. oleh itu, bagi permasalahan ini, tidak boleh sama sekali keluar dari jemaah asal. apatah lagi yang melibatkan perpaduan umat.

selama 16 tahun, jemaah islam berpecah, menyaksikan, bermulanya era baru, dimana JIM pula muncul, dengan mengenetengahkan metodologinya, dan jmah2 lain selepas itu. sedih jika dikenangkan, kerana inilah yang dijadikan oleh musuh kita, kumpulan2 sekular, untuk mempengaruhi masyarakat. sekarang apa yang kita perjuangkan dalam masyarakat, iaitu masyarakat islam sudah nampak kesannya. tapi 'nama'nya dapat pada musuh islam. kumpulan sekular berjaya mengubah topeng untuk survival politiknya. salah kita juga, sebab tertipu, lalu golongan kita juga yang membantu mereka kononnya 'islamisasi' dalam kumpulan sekular. tapi sebenarnya itu semua helah untuk menangguh kemenangan kumpulan jemaah Islam.

sekarang pula, terpecah rahsia, dimana kumpulan sekular ada merancang untuk menggunakan jemaah hizbut tahrir, yang agak agresif dalam tindak-tanduk mereka, untuk menjatuhkan jemaah asal islam. di Malaysia, jemaah asal kita tlh lama bertahan kerana kita merancang. oleh sebab jmaah asal adalah jemaah yang paling awal ditubuhkan, kita banyak pengalaman untuk survival masa depan. keadaan di Malaysia memerlukan kita untuk tidak agresif dalam aspek-aspek tertentu. hal ini penting bukan sahaja untuk survival akan datang, tapi juga untuk mendekati orang yang kita dakwah. kumpulan sekular sudah beberapa kali mencuba untuk menguji kesabaran kita supaya kita bertindak agresif, lalu boleh la mereka melabelkan kita 'pengganas' dan mengambil tindakan undang-undang, seperti pengharaman, dituduh sesat dan lain2. kini, mereka ingin menggunakan jemaah hizbut tahrir supaya akhirnya dapat menghapuskan terus semua jemaah islam di Malaysia, lalu mendirikan semula negara yang sepenuhnya sekular.
akhir kata,
kini bergantunglah kepada Allah SWT yang mencorakkan hati2 ahli jmaah2 semua, agar terus begini atau sebaliknya. pada kita yang masih istiqamah pada jemaah yang asal, jelaskanlah kefahaman akidah kita, mengapa kita memilih untuk duduk sama dalam jemaah Islam asal kita di Malaysia...PAS...

15 October 2007

Suatu hari di hari raya.....

ALLAHUAKBAR ALLAHUAKBAR ALLAHUAKBAR
LAILAHAILLALLAH HUALLAH HUAKBAR
ALLAHUAKBAR WALILLAH HILHAMD

Kedengaran suara takbir dari masjid berdekatan menyedarkan dua pasang mata ini dari lena yang sebentar cuma dek kerana kesibukan membuat kek pada malam sebelumnya. Oleh kerana ketidakcukupan bahan untuk membuat kek, (da siap masuk cheese baru tahu bahawasanya tak beli ‘baking powder’! ) ditambah pula dengan faktor usia yang setahun jagung di dapur, menyebabkan kami mengambil keputusan untuk membuat ‘closed house’ , dan hanya membuat perancangan untuk menyerang rumah-rumah lain yang meng’open’ pintu rumah masing-masing, terutamanya kakak-kakak senior medic. Maka pada pagi raya yang hening tu, berjalanlah kami untuk ke rumah kakak tersebut. Sangat menghairankan, kerana pada saat jarum jam menunjuk ke pukul 7.30 pagi, tidak ada sebarang tanda-tanda pun bahawasanya hari itu adalah 1 Syawal ! Yang ada hanyalah dua,tiga orang kanak-kanak arab yang seronok bermain perang bersama rakan masing-masing, menggunakan pistol plastik. (baru beli pakai duit raya agaknya…)

Tepat jam 7.35 pagi,kami sampai ke rumah senior tersebut. Kak Una dan K.Irhaam menyambut mesra kedatangan kami,sekalipun kami datang dengan tangan kosong. (Sempat buat sejenis biskut raya je, tu pun da tinggal sekerat balang waktu malam raya… ) Mengikut perancangan, kami akan bersembahyang raya pada pagi itu dengan berimamkan ustaz pengajian islam, dan mungkin akan ada seorang dua senior medic ikhwah. Sememangnya, para pelajar akhawat tidak digalakkan untuk solat di masjid, atas sebab-sebab keselamatan. Bumi Anbia’ ini sememangnya diisytiharkan darurat, mungkin terkesan dengan perang-perang terdahulu. Kerana itulah mereka sentiasa dalam keadaan berjaga-jaga. ( On the way nak pergi kuliah tiap-tiap hari pun boleh tengok trak askar atau polis mengawal keadaan sekitar )
Kembali ke cerita asal. Pada jam 8.30 pagi, kami mula solat sunat hari raya. Sebak, syahdu, syukur, terharu, dan segala variasi perasaan menghiasi hati kami, tatkala takbir raya versi Malaysia bergema dari peti suara ustaz tersebut. ( Kat Mesir, takde takbir raya berlagu dan mendayu macam kat Malaysia…) Syukurnya, Allah masih memberi kesempatan kepada kami untuk menyambut 1 Syawal ini, apatah lagi di bumi anbia’ ! Alhamdulillah… Syukur dengan rezeki-Nya.

Selesai sesi luahan hati yang sedih-sedih, kini tiba masanya mengisi perut yang memang sengaja dikosongkan awal-awal, supaya nanti banyaklah ruang yang boleh di`topup’. Terpana sebentar melihat hidangan di atas meja. Soto, rendang, nasi himpit, kuah kacang, roti jala, mee kari, kek coklat….. ( u name it, u got it! ) Belum masuk lagi dengan segala macam kuih dan biskut raya yang bermacam kaler , rupa dan rasa lagi tu… Subhanallah, terfikir sebentar. Larat ke perut ni nak proses? Muat ke usus ni nak tampung?? Berdaya ke nanti nak bawak diri ni balik rumah??? Nasib baiklah ada yang pandai sediakan semua ni, takdela kempunan sangat kami kat sini. Walau tak sesedap air tangan bonda dan umi di kampung, yang penting cukup gula garam, jadila tu... Syukur, syukur, syukur….. Alhamdulillah. Dalam pada mengisi abdomen tu, sempat jugak mulut ni menanya. “ Kak, pesal orang-orang arab ni senyap je? Diorang buat sesi muhasabah ke pagi-pagi raya ni? Ke terlupe kunci jam nak bangun pagi?”

Akak tu pun tolonglah jawab persoalan yang menyerabutkan sereberum tu.. “ Dik, tradisi kat sini tak sama macam kat Malaysia. Diorang ni, lepas sembahyang raya, pakat ramai-ramai pergi taman. Kira buat ‘family gathering’ kat tamanla. Mane boleh buat kat rumah. Ruang rumah yang ada tu cukup-cukup je untuk ahli keluarga diorang. Kalau nak raye jugak ngan diorang, bolehla pergi join diorang berkelah pasni..”

“ Oooo… Gitu upenye… Tak join kot kak, perut ni dah bagi signal suruh stop makan dah ni…” Selamba jawapan yang terkeluar membuatkan akak tu tersenyum sampai telinga.
Tapi kalau kat Malaysia, agak-agak kalau pergi taman time pagi raya, panorama sama kot. Cumanya, yang lagi majoriti, pasangan anak-anak muda berlainan jantina yang datang memeriahkan taman-taman tu. Nauzubillah..... Harap-harap tahun ni, dah tak macam tu lagi.

Memang meriah sambutan yang dibuat. Kedatangan sahabat-sahabat lain, bersama-sama pelbagai jenis biskut raya hasil download resipi dari internet, sesi ramah tamah dan bergambar mengikut warna baju menambahkan lagi keseronokan pagi syawal tersebut. Namun sudah menjadi lumrah, hati ini tetap terpanggil untuk teringatkan kampung halaman yang baru sebulan setengah ditinggalkan. Macammana agaknye raya tahun ni tanpa aku? Ramai ke sedare mare datang? Menu pagi raya sama macam tahun lepas, ataupun makin best? Bestnye main bunga api ngan mercun lawan jiran sebelah rumah..... ( amaran keras! Perbuatan ini bukan untuk dicontohi...! ) Malam raya 1st mesti seronok, adik beradik belah ayah ngan mak pakat kumpul ramai-ramai, buat BBQ. Dan yang pasti, raya tahun ni, gambar aku takde dalam family photo, + tak dapat duit raya dah. Hmmm... Opps.. Kami juga tak lupa memikirkan keadaan sahabat-sahabat sekalian.. (Mesti r ingat! Kang kecik ati plak kalu kami tak ingat... ) Mesti semua pakat-pakat sibuk naik bas balik raya. Agaknya tiket dah dibeli masa 1 Ramadhan lagi kot. Pastu, mesti bengang gila kalau pak cik driver tu jalan lewat. Jumpa mak ayah, jumpa sdare mare, sahabat lama, jiran-jiran, binatang kesayangan... Hmmm..
Pesanan kami, kepada sahabat-sahabat dan diri kami sendiri, hargailah masa bersama keluarga. Dah duk jauh nanti, tambah pulak kalau dah berkeluarga, memang nyesal sangat, rasa macam banyak benda tak buat masa ngan family dulu. Masa mintak ampun, mintak maaf tu, make sure betul-betul ikhlas! Ada masa, tak perlulah mak ayah atau adik beradik mintak tolong, cepat-cepat tawarkan diri untuk tolong. Luangkan sepenuh masa anda, terutamanya dengan mak dan ayah. Bila kita sudah berumur 18,19 atau 20 tahun ni, memang mak ayah sangat rindukan anak-anak mereka yang suatu ketika dulu sangat manja, sangat mengharapkan perhatian mereka. Diorang kalau boleh nak tengok semula anak-anak waktu kecik-kecik dulu, comel! Masa ni la nak rapatkan balik hubungan kekeluargaan tu, setelah hampir setahun bersua muka tanpa erti kemesraan yang sebenarnya. Dan lagi satu, ucapkanlah bahawasanya anda betul-betul sayangkan mak ayah, abang, kakak, dan adik-adik. Tell them you really appreciate them, and how much you miss the precious moments of the family togetherness. Don’t need to be shy to express those feelings, coz Allah had given us these sort of wonderful feels so that we love, care, and appreciate with one another. ( Stated in Al-Quran, but don’t remember which surah n sentence… )

Rasanya sampai di sini dahulu coretan kali kedua ini. Cuti raya yang sekejap (12-15 Oktober) menyedarkan kami untuk tidak terus hanyut dalam keseronokan berhari raya, kerana ada misi yang lebih penting untuk dilaksanakan di sini. Nawaitu sebenar kedatangan kami, Lillahitaala, untuk menuntut ilmu, ditambah dengan amanat yang tergalas di bahu kami sebagai anak, membuatkan kami perlu membuat persediaan rapi untuk kembali menyibukkan diri dengan pelajaran. Buat makluman sahabat-sahabat, kelas kami telahpun diasing daripada pelajar Arab, dan kuliah sekarang menggunakan hampir 100% Bahasa Inggeris. Alhamdulillah, syukur padaNya kerana memudahkan urusan kami. Awal bulan November ini juga bakal menyaksikan persediaan tubuh kami untuk menyesuaikan diri dengan musim sejuk. Berkenaan pengisian rohani, insyaAllah, kami akan mengikuti usrah dalam waktu yang terdekat. Buat masa sekarang, kami disuruh untuk memantapkan dahulu akademik, sebelum disibukkan dengan hal-hal lain. Sama-samalah kita mendoakan kejayaan masing-masing, dunia dan akhirat, agar nanti kita dapat bekerja untuk Islam, dan pada masa yang sama, tidak mengabaikan aspek-aspek lain yang turut menyumbang ke arah kemajuan diri, insyaAllah... Amiin.


p/s : Di sini turut disediakan artikel yang dipetik dari akhbar i-kon, Berita Harian mengenai tangisan. Baca,hayati dan kongsi bersama apa yang terkandung di dalamnya. Moga kita memperoleh manfaat bersama, insyaAllah… Dan perhatian untuk muslimin, artikel kat bawah ni memang sangat menjurus ke arah 'kejantinaan' anda, specially searched and dedicated for all of you! (Terharu...? Taknak baca lagi taktau r... huhu )

Menangis.... : sensitif atau lembik?

Oleh Salina Abdullah

JARANG-JARANG rasanya dapat melihat lelaki menitiskan air mata tetapi hakikatnya, mereka juga menangis. Mungkin ramai lelaki, yang egonya keterlaluan, menafikannya kenyataan ini tetapi usahlah membuang masa, sudah terang lagi mahu bersuluh, lelaki juga menangis! Ramai lelaki tidak mahu mengakui yang hati mereka mudah tersentuh, mata mudah bergenang, senang terasa sebak lalu menitiskan air mata kerana kononnya lelaki yang menangis, tidak macho (tidak jantan). Relevankah?

Cuba kita perhatikan sekeliling, tidak perlu jauh, perhatikan bapa atau datuk, abang juga adik lelaki, paling tidak teman lelaki atau suami, betapa mudah juga mereka berasa sebak, menitiskan air mata, petanda mereka juga manusia biasa, tiada yang luar biasa, ada emosi, punya rasa.

"Lelaki yang kata mereka tidak menangis kerana kononnya kalau menangis tidak macho, pada saya mereka 'bodoh'. Hal emosi, suka, gembira, duka, apatah lagi menangis tiada kena-mengena dengan soal macho, kejantanan atau kelakian. "Lelaki juga ada hak dan berhak menangis. Ia membabitkan hal keperimanusiaan, soal hati dan perasaan, tidak kira yang gembira atau menyedihkan," kata Azhar Khairuddin, 46. Azhar yang bertugas sebagai Pengarah Urusan mengakui dia seorang lelaki yang amat mudah menitiskan air mata.

Hal membabitkan kanak-kanak juga orang tua amat mudah membuat hatinya tersentuh dan tanpa disedari air mata menitis membasahi pipi. Bagi Azhar, sifatnya itu bukan sesuatu yang memalukan malah dia bangga berperasaan begitu kerana ia menandakan ia seorang manusia yang sensitif dan berhati perut. "Kisah kanak-kanak didera dan orang tua yang dihantar ke pusat penjagaan orang tua paling mudah membuat saya sebak. Saya sering bertanya pada diri sendiri, manusia bagaimana yang sanggup menganiaya dan mendera kanak-kanak begitu kejam dan anak bagaimana yang sanggup menghantar ibu bapa mereka ke rumah orang tua. "Pada saya, jawapan mahukan ibu bapa mendapat penjagaan lebih baik di rumah orang tua langsung tidak boleh diterima. Kita sebagai anak bertanggungjawab menjaga ibu bapa sampai bila-bila sebagaimana ibu bapa menjaga kita kala senang mahupun susah," katanya yang pernah 'memukul' adiknya gara-gara meninggikan sedikit suara ketika bercakap dengan ibu satu ketika dulu.

Selain isu kanak-kanak dan orang tua, Azhar yang pernah mengetuai misi bantuan kemanusiaan di Afghanistan beberapa tahun lalu, juga mudah tersentuh dalam perkara berkaitan semangat patriotisme. Penulis yang juga mengikuti misi berkenaan bersama Azhar, menyaksikan 'kelembutan' hati beliau dengan mata kepala sendiri. Dalam semangat berkobar menyanyikan lagu Negaraku, air matanya meleleh membasahi pipi. Satu perkara yang lebih menggelikan hati mengenai Azhar, dia juga tidak boleh mendengar apatah lagi menyanyikan lagu raya bertajuk Satu hari di Hari Raya nyanyian M Nasir. "Terutama liriknya yang berbunyi ; Ku lihat wajah suci ibuku, Ku lihat wajah kasih ayahku, Ku gembira, Mungkin inilah dia kebahagiaan, ia benar-benar menyentuh hati saya," katanya yang juga menitiskan air mata tiap kali takbir raya bergema.

Jurutera, Rashdan Rosli, 37, juga seperti Azhar. Tidak langsung terfikir kelelakiannya tercabar hanya kerana tidak lokek menitiskan air mata. Menyifatkan dirinya sebagai seorang yang sensitif, Rashdan bukan saja menangis ketika sedih malah saat gembira juga mampu membuatkan beliau menitiskan air mata. "Saya menangis sedih paling teruk ketika datuk meninggal dunia pada 1997 dulu. Saya amat rapat dengannya dan pemergiannya membuatkan saya rasa kehilangan sesuatu yang amat berharga. "Saya juga menangis gembira ketika lulus ujian kejuruteraan dulu. Terlalu gembira. Kesimpulannya, tidak bermakna apabila lelaki menangis, lelaki itu tak kuat, tak 'jantan', tak macho, cuma hati tersentuh dengan sesuatu kejadian," katanya yang mudah menitiskan air melihat kanak-kanak dianiaya dan didera.

Nyata Azhar dan Rashdan manusia normal. Jika melihat pada penjelasan pakar psikiatri University of Minnesota, Dr William Frey seperti dipetik daripada Wikipedia. Katanya, dalam soal menangis, tiada beza antara lelaki dan wanita. Lelaki dan wanita mengalami tekanan emosi yang serupa dan lelaki seperti wanita juga berhak untuk menangis supaya jiwanya tidak tertekan. Cuma, katanya, lelaki sengaja menahan air matanya supaya tampak perkasa dan jantan. Ia berkaitan dengan cara didikan. Lelaki diajar tidak boleh menangis, mereka harus menahan rasa sedih dan menitiskan air mata. "Kalau perempuan menangis, ia perkara biasa. Anggapan ini semua hanyalah satu budaya, yang diamalkan turun-temurun. Hakikatnya, lelaki juga menangis apabila berlaku sesuatu yang menyentuh hati mereka. Malah, dalam keadaan tertentu, mereka boleh menangis tersedu-sedu seperti anak kecil," katanya.

Oleh itu, lelaki, jejaka sekalian, jangan takut untuk menangis. Ia perkara yang perlu dilakukan. Buat apa menahan sedih hingga terasa sebak di dada. takut dianggap lembik, tidak macho oleh wanita? Jangan! Itu tindakan dan andaian yang salah.

INFO: Menangis
Menangis adalah satu akitiviti normal manusia. Tidak kira anda lelaki atau wanita, kedua-duanya mempunyai hak yang sama untuk berasa sedih hingga menitiskan air mata. Ada bermacam-macam jenis `menangis dan semuanya mempunyai kaitan dengan faktor psikologi, kimia dan komposisi hormon. Mata juga boleh bergenang, berair dan merembeskan air mata ketika memotong bawang umpamanya; air mata meleleh ketika mengalami saat sukar atau sekadar mengimbas kembali kenangan dan pengalaman pahit. Air mata yang bergenang adakalanya diikuti dengan tangisan yang lebih kuat hingga tersedu-sedu seperti kanak-kanak. Kajian menunjukkan ramai yang tertekan berasa lega selepas menangis begini. Inilah yang dikatakan 'tangisan yang berkesan', memberi kesan yang baik pada emosi seseorang sebagaimana ketawa.

Sumber: http://www.emotionalprocessing.org.uk/


So,menangislah! Tatkala suka, sedih, syahdu, terharu, syukur, dan saat merasakan diri sangat kerdil,lemah, hina dan berdosa pada pandangan-Nya!!!

11 October 2007

alif_ra_nun first letter

With the name of ALLAH, The Most Beneficent and The Most Merciful..

Special for all sohabat[1] my team. This is just my story.. if u feel like don’t want to read it, I don’t mind.

Well, I ‘ve been receiving many sms or messages from sohabat. The messages show how they miss me and other sohabat very much. It just made me wonder, why don’t I feel just the way they feel (miss sohabat very much)?.

Is it because of I’ve used to walk or go anywhere and do anything alone. Obviously, I don’t have very very close buddies like other girls use to have (from zahir la, but the truth I have many friends although I always walk alone)?. And is it because of I don’t ihtimam[2] with their businesses? It also might be because of I always do anything for my own sake, my own benefit.

Then when I enter university, I met a friend. A friend that is really really close to me. We are in the same class, same block, even in the same usrah[3]. Everything that I learned from being a sohabat during matric times, I want to practice it here. One of the things that I learned during matric times is ziarah[4]. For example when a sohabat is sick, I never ever thought to visit her at the first place. But other sohabat ask me to visit, and so I did it. Likewise, I am very good in following orders and agree with other sohabat’s point of view.

So back to the story, lets just call the friend of mine is Najm. At one time Najm become sick, I’m very worried about her. I always visit her, and often many times per day. Can you believe that, I never ever done anything like that before to other sohabat. Moreover, I always went to her room to berqaryah[5] for many days.. bla bla bla…

To summarize it, I really am concerned and worried about her sometimes. I even missed her very much although we haven’t seen just for a few hours.

To think of that, I thought about other sohabat’s feelings who are far away from me. Surely they missed me and others very very much.

Here are some message from alif_ra_nun to you ya sohabat (either muslimin au muslimat)…

I’m sorry for everything that I’ve done.

- for not concern about ya’ll

- for not understand your problems

- for always being selfish even though I know rukun ukhuwwah (sekarang ana ingat itsar je huhu.. :)

- and many more laa..

And.. Thank you for everything

- for helping me

- for being patience to my habit

- for reminding me

- for being a star that shows me where to go..

- for your time

- and many more

From ha’s article, I would like to restate the hadith

From Anas, Rasulullah S.A.W said : There are three things that whoever got it within them, they will get halaawatul iman[6]; Allah and His Rasul are the most that he love; love someone else nothing more than because of Allah; and don’t want to get back to kufr after being saved by ALLAH just as he don’t want to be thrown into the hell. (Bukhari and Muslim).. please tell me if I translated the hadith wrongly.

Let us together search for Allah’s love.. and love others (whether they are bad or good, muslim or non-muslim) because of Allah. Even, from ‘basmalah’, one of the meaning of ‘ilah’ is the centre of love (tumpuan cinta) (taken from my munaqashah of halaqah usrah).

Imam Nawawi stated that whoever that doesn’t love others the way they love themselves means that they are ‘pendengki’… you can search it in hadith 40 kitab (the 13th hadith of the kitab). Haha assignment. Actually I want to write more, but len kali jela I continue ek.. J

Uhibbukum FiLlah..

Kullu ‘am wa anntum bikhair

Ramadhan Kareem!

Eid Mubarak!

Wallahu ‘alam. J

Luv,

alif_ra_nun

Tokey TOPUP

(sekarang celcom je available.. CELCOM TERRITORY!!)



[1] Friend

[2] Ambil berat

[3] Family

[4] Visit

[5] kampung

[6] The sweetness of iman

Cerpen Buat Dai'e...

Assalamu'alaikum wbt...
Di sini saya nak kongsikan sebuah cerita yang saya dapati daripada blog orang lain . Baca & Fikir. Moga kita mendapat manfaat drpdnya.InsyaAllah =)

"Siti Syazwani. Happy Birthday! Semoga kamu akan sentiasa dirahmati Nya… All the best in everything you do… Jaga diri & iman baik-baik yea~…-Amin, UK-"

Aku mencapai telefon mobilku dan membelek-belek SMS ucapan hari lahir yang diterima minggu lepas. Cukup ringkas. Namun, aku masih tertanya-tanya mengapa Amin hanya mengirimkan SMS sahaja kali ini? Jika tidak, tahun-tahun sebelum ini pasti sudah ada kad besar dan bermuzik akan tiba beberapa hari sebelum hari lahir ku. Dah la pakai nombor orang lain, siap tulis nama penuh aku pula tu. Tak pernah pula dia tulis macam ni… Ish, hati mula ragu-ragu. Menyangka sesuatu yang tak baik sedang berlaku.
Adakah dia sudah ….? Argh, tak mungkinlah! Dia dah kata takkan ….

Aku teringat ketika dia pulang bercuti pada musim summer tahun lepas. Namun, sebelum itu aku sudah rasa banyak perubahan berlaku pada dirinya. Dia telah mula banyak memberi nasihat-nasihat baik ketika kami berhubung samada melalui telefon, SMS, email, YM dan juga friendster. Dan ketika itu, aku mendapat cuti seminggu dan telah bercadang untuk turun ke KL dengan kakak melawat saudara-mara, dan sambil-sambil itu bolehlah juga berjumpa dengan si Amin. Setahun sekali tak salah rasanya. Melepas rindu la sedikit. 'Boring' juga kalau asyik berhubung melalui telefon saja. Lagipun Kuantan-KL sekarang boleh travel dalam 3 jam 1/2 dah. Ulang-alik setiap hari pun boleh.

Di KL, aku telah menghubunginya dan cuba mengajak untuk berjumpa. Dia menolak ajakan aku untuk keluar berjalan-jalan daripada pagi sampai ke petang. Dia hanya boleh berjumpa dengan ku seketika sahaja pada petang hari. Walaupun dia beralasan sibuk, tapi aku tahu dia taklah sesibuk mana. Nak tak nak, aku terpaksalah menerima sahaja cadangannya. Asal boleh berjumpa, ia sudah cukup bagi aku. Dan petang itu kami taklah ke mana-mana sangat. Ronda-ronda sahaja dengan kereta Wira kesukaannya itu. Selepas ber-Asar di Masjid Wilayah, Amin membawa aku ke sebuah restoran dan kami makan 'early dinner' di situ. Kemudian, satu detik yang agak 'mengingatkan' bagi aku adalah sewaktu kami dalam perjalanan menghantar pulang aku ke rumah saudaraku…

Dia ada bertanya "Apa beza kita dengan diaorang kat situ tu ye?" Amin menunjuk-nunjuk ke arah beberapa pasang 'couple' yang sedang lepak berdua-duan di tempat-tempat duduk sepanjang sebuah taman. Aku tergamam sekejap. Huh. Agak menduga, tapi 'simple' saja. "Ala, kita ni baik sket. Tak ada pegang-pegang. Tutup aurat elok. Sampai waktu solat, kita solat. Erm… Islamik sket la pendek cerita!."
"Hmm.." Amin hanya mengangguk-angguk.
"Dalam Islam ada ke macam ni?" Amin menduga lagi.
Erk… Semakin terkesima aku dibuatnya. Kali ini aku terus diam terpaku. Aku tahu dia lebih banyak tahu selok-belok masalah benda-benda macam ini. Kalau aku jawab lagi, mesti dia 'counter' lagi. Huh. Diam sahaja lah!
"Erh, abaikan je lah. Saja je saya tanya…" Amin cuba menyedapkan hati.

Tidak lama selepas Amin terbang pulang semula ke UK untuk menyambung sesi pelajarannya yang baru, dia ada menghantar satu email kepada ku untuk menerangkan kedudukan dan tujuan dia bertanya akan hal itu. Aku sudah mula faham sedikit-sebanyak yang aku perlu mengawal hubungan yang masih tidak 'rasmi' ini. Dan sejak daripada itu dia tidak pernah langsung menelefon aku. SMS pula hanya bertanyakan tentang pelajaran sahaja. Itu pun boleh dibilang dengan jari. Namun, aku bersyukur dan gembira kerana dialah yang membuat aku berubah untuk jadi lebih baik dan lebih faham Islam. Jika dulu pakaian aku agak ketat dan singkat, kini sudah banyak yang labuh dan longgar aku beli. Tudungku pun pernah ditegurnya agar melabuhkan ke bawah dada. Dialah yang memperkenalkan padaku apa itu usrah dan dakwah. Dia juga ada berpesan - 'Jaga hubungan dengan Allah tu lagi penting. Insya Allah, kemudian Dia akan jaga hubungan kita.'

Jadi, apakah yang akan berlaku selepas ini? Hatiku masih tak tenteram memikirkan SMS ucapan hari lahir itu. Macam-macam sangkaan buruk bermain-main dalam hati yang mula busuk ini. Aku masih setia menanti kepulangannya. Dan aku yakin dia juga setia pada aku. Aku tak pernah memikirkan lelaki-lelaki lain selain dia. Dan aku yakin dia juga tak pernah nak menggatal dengan perempuan-perempuan lain. Dia taklah seperti kebanyakan lelaki yang 'playboy' pada masa kini.
Ops! Mungkin agak kasar untuk berkata sedemikian.

'Tuuut. Tuuut...' Nada dering SMS berbunyi. Nombor Amin yang terpapar.
"Esok free tak? Boleh kita chatting?"
"Boleh... Saya free je." jawab aku ringkas. Erm, mesti dia saja nak buat 'surprise.' Aku dah agak dah, takkanlah dia hantar SMS saja untuk 'wish birthday' aku. Keyakinan aku mula bertambah. Dia masih sayang padaku.
"Ok.Tq..." balasnya pula.
Keesokannya, aku menanti awal dia online.
'Tuk. Tuk. Tuk..' Amin has signed in.
Oh, tepat sungguh waktunya...
Amin: assalamualaikum wbt.
Wani: wsalam…
Amin: apa khabar? sihat? iman baik?
Wani: alhamdulillah... sihat2..=) awak?
Amin: alhamdulilah… baik2 juga… iman selalu turun naik sejak kebelakagn ni… tp takpe, ok je semua
Wani: awak tak balik ke tahun ni? btw, thanks for the bday wish last week...
Amin: welcome… tak balik. byk kerja sket tahun ni… lagi pun saya nak try bekerja… cari duit...
Wani: wah, rajinnya... baguslah!
Amin: hurm...
Amin: study macam mana?
Wani: ok je... new sem ni berat sket.. Jadual pack.
Amin: oic...
Amin: takpe, study rajin2 ye..
Amin: hurm, dah lama nak tanya ni sebenarnya…
Amin: hurm…
Wani: apa dia? tanya la… sila2..
Amin: 1st of all sorry dulu ye… hurm, apa pendapat awak tentang kita sekarang?
Wani: erh… macam awak kata dalam email tu dulu yang kita ni kan 'kawan'… tak lebih daripada tu… tp, special sket… tiada couple-couple mcm org lain… declare pun tak kan?
Wani: so, statusnya kawan je la…
Amin: hurm…
…..
Wani: erh, tak betul ke?
Amin: hurm.. ni opinion je la - antara lelaki dan perempuan yg bukan mahram, tiada perhubungan yang lebih akrab melainkan hubungan suami isteri shj… yg lain2.. atas alasan aper skali pun ia tak patut diterima..
Aku tergamam seketika. Tertampar keras juga rasanya…
Wani: jadi…
Amin: saya rasa kita harus stop… stop untuk berpisah…
Amin: sbb……
Amin: sbb saya sedar yg semua ini adalah salah dan juga keliru…
Amin: benda ni akan buatkan hati ternodai… zina hati akan banyak berlaku…
Amin: walaupun kita jauh, tak call, tak jumpa dll, tapi hati tetap ber'zina'…
Amin: huh…
Amin: saya bercakap itu dan ini pada org ramai… tapi, dalam masa yang sama saya meyelindungi sesuatu yang tak sepatutnya saya buat…
Amin: kononya Islamik…
Amin: saya rasa cara ni tak betul… kita sbnrnya yang dah menyarungkan benda yg tak baik ni dgn Islam… then, org nampak Islamik…
Amin: saya rasa takde beza pun kita dgn org lain yg duk ber'couple2' nieh..
Amin: hurm…..
Amin: jadi, saya rasa kita harus berpisah…
Amin: demi menjaga diri…& sama-sama untuk kembali harungi hidup dalam redha Ilahi…
Amin: sorry… sorry byk2 untuk segala apa yang telah kita buat…
Amin: dan sorry juga sbb telah membawa awak ke jalan yang lupa pada-Nya…
Amin: andai ada jodoh, moga dipertemukan…

Astaghfirullahalazim… Aku beristighfar panjang. Ku kesat peluh di dahi… Air mata jahiliyah ku deras menitis membahasi meja. Sedikit terpercik pada keyboard laptop. Aku tak sangka perkara seperti ini akan terjadi sepantas ini. Ringkas, lembut, berhikmah serta points-nya yang jelas membuat aku tak dapat membantah dan berkata-kata. Sedih, pilu, kecewa, dan sesekali timbul rasa kesal pun ada. Tapi, semua itu tak bermakna lagi…
Aku tak mampu lagi untuk menyambung perbualan tersebut. Ku pasrah dan terima sahaja keputusan yang dibuat oleh Amin itu. Di saat ini, hanya Allah yang bisa mendengar bisikan hati rapuh ini. Dialah juga tempat ku pohon keampunan atas segala kekeliruan yang telah aku timbulkan. Rupanya selama ini aku telah tertipu dengan biskan musuh, mengikut jalan taghut, mencampurkan halal dan haram, serta mengandunkan yang Islam dan al-hawa…
Cinta hakiki hanyalah pada Allah…

Tiba-tiba aku teringat hadis halawatul iman yang pernah dibincangkan oleh naqibah aku tak lama dahulu; pertama-tama sekali mestilah mencintai Allah dan RasulNya lebih daripada makhlukNya, kemudian mencintai seseorang itu hanya kerana Allah dan akhir sekali, mesti benci untuk kembali kepada kekufuran sebagaimana ia benci dicampakkan dirinya ke dalam api neraka. Dengan demikian barulah dapat merasai kemanisan iman itu.
Hanya Allah sahajalah yang layak memberi hidayah kepada sesiapa yang dikhendakiNya. Moga-moga Dia kuatkan dan teguhkan hatiku menghadapi dugaan ini dan moga-moga diringankan beban yang kupikul ini.

Aku terus menjawab ringkas….
Wani: thanks & sorry too… saya terima… Alhamdulillah…
Wani: moga awak bahagia dan sukses selalu di sana. doakan saya juga.
Wani: wassalam.
Signed out

Aku merasakan hubungan tiga tahun yang terbina itu memang salah pada dasarnya. Bagaimana mungkin ia dapat mewujudkan sebuah keluarga yang menjunjung Islam jika asasnya terbina melalui cara al-hawa? Ya, kami memang saling menasihati dan bertazkirah, saling mengejut Qiamulali, saling menghantar SMS ayat-ayat Quran serta hadis, tapi semua itu memang tak betul caranya… Aku sedar yang kami telah mempergunakan Islam untuk mencapai matlamat peribadi… Astaghfirullah.. Syukur pada Mu ya Allah kerana lekas mengembalikan ku pada jalan redha-Mu.
"Sayang… Cepat turun ni. Nurul dah nak sampai." Ops! Tersedar daripada lamunan kisah 15 tahun lepas itu tatkala mendengar sahutan suamiku, Muhammad Aqil untuk bersiap menyambut tetamu istimewa kami Nurul dan Amin.
"Ya bang, Wani turun…"

Alhamdulillah… Siap semuanya. Aku menutup lid laptopku dan bergegas turun ke bawah. Aku sudah bersedia untuk membentangkan 'presentation' kepada beliawan-beliawanis negara mengenai Cinta Remaja dalam program 'Belia Negara 2057' esok. Aku sangat bersyukur menjadi siapa diri aku sekarang ini dan aku mengharapkan belia-belia harapan negara dapat kembali kepada cara fitrah yang sebenar dalam menguruskan soal cinta.

Sekian,Wassalam.
"Ya Allah,Jauhilah kami dari perkara yang melalaikan serta perkara yang tidak memberi faedah kepada kami . Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Ameen "

9 October 2007

Khabar Dari Bumi Baraqah

Wajah ceria yg dibuat-buat, hasil gurauan tak sudah oleh Akhi Syak.

“Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari punca yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan melaksanakan urusan (yang dikehendaki oleh-Nya). Sesungguhnya Dia telah mengadakan KETENTUAN bagi tiap-tiap sesuatu”

(Surah At-Thalaq, ayat 2&3)

video
video ini tidak mengandungi suara, dan menjadi gelap setelah di'upload' harap maaf


Alhamdulillah… Setelah menaiki penerbangan seawal 12.40 pagi, 26 haribulan September 2007 selama 12 jam,transit selama sejam lebih di Mumbai,akhirnya dua pasang kaki ini selamat menjejakkan kaki ke bumi penuh baraqah,bumi anbia’, kota seribu menara… Mesir. Bagaikan bermimpi di siang hari, tatkala dua pasang mata ini memerhatikan pemandangan bumi Musa dan Firaun dari tingkap kapal terbang Egypt Air, hati kami tertanya-tanya.. “Betul ke aku dah sampai Mesir ni?”.

Serasa baru semalam kami berbual kosong bersama sahabat-sahabat muslimat di Surau Al-Muttaqin, berbincang dan masing-masing mengulas mengenai novel Kang Abib, Ayat-Ayat Cinta. Di imaginasi masing-masing, tak terbayang betapa enaknya asir mangga saat diminum tatkala suhu mencecah 40 darjah celcius di Mesir, bagaimana agaknya situasi ketika bakul diturunkan dari tingkat atas ke bawah untuk membeli sayur dan buah-buahan, serta betapa gigihnya Fahri menadah ilmu dari imam-imam besar di sana. (muslimin,sila beli naskhah novel anda sendiri untuk mengetahui kisah selanjutnya kalau nak tahu). Semangat sungguh Fifah ngan Syi mem’promote’ novel ni kepada kami untuk dikhatamkan. Alih-alih, Allah pilih kami berdua untuk merasai sendiri nikmat dan cabaran menuntut ilmu di bumi baraqah ini. Alhamdulillah,segala puji bagi-Nya…

Setelah mengambil bagasi-agasi kami yang berkilo beratnya, kami dibawa melawat simbol kemashuran Mesir ,satu daripada benda ajaib kat dunia ni, piramid kat Ghiza. Ada 3 semua,yang masih elok; piramid Khufu’, Khufra’, Monkara, dan satu patung kepala singa, ‘sphink’, melambangkan penjaga kepada ketiga-tiga makam firaun tu. Lepas piramid, kami melawat pula Kol’ah Salehuddin Al-Ayyubi, kubu yang dibina sekitar tahun 1172 – 1183 M bertujuan sebagai benteng pertahanan terpenting bagi menangkis ancaman dan serangan tentera salib. Waktu melangkah masuk dan melawat sendiri muzium ketenteraan, terpana sebentar kami tatkala melihat rentetan sejarah kegemilangan pemerintahan Sultan Salehuddin Al-Ayyubi dan kegigihan baginda menumpaskan tentera salib. Dengan ketinggian tembok mencapai 10 meter dan tebal 3 meter serta kedudukannya di atas Bukit Muqattam, kubu ini pernah menjadi Istana Negara pada waktu itu.

Malamnya, kami dibawa ke penempatan kami. Imarah Dr.hussein, khusus untuk akhawat sahaja. Alhamdulillah, tempat tinggal yang pada kami, memang sangat-sangat bersyukur dengan apa yang dikurniakanNya. Berjalan kaki ke kuliah hanya mengambil masa 15-20 minit sahaja. Memang sangat dekat! Syukur di atas segala rezekiNya...

Pagi 31 Ogos,2007, kami dibawa ke Stadium Kelab Sukan Nasr City Kaherah, Mesir. Tujuannya,tentulah untuk menyambut 50 tahun kemerdekaan Malaysia! Hmm.. lebih kurang kat Malaysia je sambutannya, cuma lagi sederhana, dan pastinya dalam suasana penuh kesyukuran. Dimulakan dengan bacaan doa,ada perarakan jugak, ada persembahan silat, dan ada nasyid. Dan yang pasti jugak, ’takde’ konsert heboh-heboh dan acara yang sewaktu dengannya.. Alhamdulillah. Malam sebelum tu, kami tidur kat Dewan Malaysia Abbasiyyah Kaherah @ bahasa ’omputeh’nya, ARMA. Kira ni Malaysian Hall la.

Rasanya,cukup sampai di sini dahulu catatan pertama kami sepanjang berada di sini.. InsyaAllah, di lain waktu dan kelapangan,kami akan cuba lagi mencoret sesuatu buat tatapan sahabat-sahabat di tanah air. Kami sangat-sangat mengalukan cadangan dan komen sahabat-sahabat supaya artikel ini dapat diperkemaskan di masa hadapan. Di kesempatan ni, kami nak mintak maaf banyak-banyak dengan sahabat-sahabat, sebab sepanjang kita berukhwah dan bekerja selama ni, rasanya memang banyak hati masing-masing yang terluka. Halalkan makan minum, doakan kejayaan kami, agar kami dapat pulang ke Malaysia, untuk berbakti dan berkhidmat demi islam. SALAM AIDILFITRI!!!

p/s : (Walau puasa masih berbaki 2 hari,namun nak kongsi jugak!!!) Ramadhan tahun ini adalah satu pengalaman yang syahdu dan menginsafkan bagi kami.. Namun yang paling menarik untuk dikongsi, sepanjang bulan mulia ni, hampir semua penduduk yang kami temui akan membawa bersama Al-Quran dan dibaca di waktu lapang. Tak kira pak guard, pak cik kedai runcit, abang jual topup, orang yang jual sayur ngan buah, penumpang bas ngan teksi, semuanya tak ingin melepaskan ganjaran berlipat ganda di bulan puasa ni. Agaknya,bila la nak tengok budaya membaca Quran ni di Malaysia ye??? Sama-sama kita doakan dan kepada sahabat-sahabat yang membaca artikel ni,tak salah andai anda memulakan dulu budaya ni.. Bila sorang membaca, 10 orang lagi tertarik dan mengikut sama, bukankah anda sudah memulakan usaha membentuk generasi membudayakan Al-Quran ni??? SELAMAT MENCUBA!!!
(huhu..macam nak masakla pulak...^-^)


Nik Nur Fariha Zalami & Nur Hanis Shifuddin
+20166592031 & +20166459054,
Perubatan,
Universiti Mansoura,
Mesir

SA Yang Hampir Hilang Nyawa!

Salam seindah ukhuwah buat sahabat-sahabat sekalian..

Sirrul Asrar (SA) dibangunkan demi mengeratkan tautan hubungan antara ahli myteam yg kini berjarak jauh antara satu sama lain. Hendak bersms, terkadang kredit lebih di'awla'kan untuk sesuatu yg jauh lebih penting. Oleh itu, pihak admin turut menyediakan 'shoutmix', yg kita dapat anggap ia sebagai tempat untuk berchatting secara online dan percuma. Alhamdulillah, 'kotak' itu nampaknya mendapat sambutan hangat dari sebilangan sahabat yang bertandang.

SA juga dibangunkan demi percambahan ilmu dan perkongsian maklumat dari semua. Kita sedia maklum, masing-masing menempuh hidup dan suasana di tempat yang baru di institusi masing-masing. Saya kira, banyak kisah-kisah yg menarik untuk dikongsi bersama. Malangnya, sahabat-sahabat kurang menggunakan post entry untuk menyampaikannya.

Buat masa ini, pihak admin telah pun memberi taklifan kepada beberapa sahabat untuk menambah cerita pada SA ini. Untuk makluman, ada antara sahabat gagal untuk menghantar artikel, gara-gara gagal untuk menempuh laluan 'sign in' blog ini. Dan tahukah kalian apa sebabnya? Hal ini kerana username 'muttaqin' telah mati (expired) dek kerana terlalu lama tidak digunakan!

Ini memberi satu bukti bahawa hampir tiada yg berusaha untuk menambah artikel melalui username 'muttaqin'. Atau mungkin langsung tiada sesiapa yang berminat untuk menulis?

CARA-CARA MENGHANTAR ARTIKEL

Di sini disediakan langkah mudah + terperinci untuk menghantar artikel. Diharapkan dengan langkah yg telah ditunjukkan, tidak ada lagi alasan untuk tidak menulis "Saya tak reti nak hantar".

  1. Sign in

  2. Masukkan username dan password

  3. New post

  4. Tulis artikel dan hantar (publish). Klik gambar utk besarkan

Aktiflah untuk menulis wahai golongan yang mengaku pejuang. Nabi suruh sampaikan walau satu ayat. Tapi kalian mampu untuk berayat-ayat, bukan? Buktikan!