8 April 2009

!!..BANGUN MALAM..!!

kata Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat mengenai bangun malam."Kalau kita terjaga di tengah-tengah malam itu, ia sebenarnya satu anugerah dari Allah. Allah kirimkan malaikatNya mengejutkan kita supaya kita bangun beribadah kepada Allah. Sebagai tanda terima kasih kerana mengejutkan kita, paling malas pun, mintalah apa-apa (berdoa) walau sedikit (meskipun kita masih di tempat tidur) kepada Allah. Kemudian tidurlah.

Kalau kita sedar, kemudian kita terus sambung tidur tanpa ucapkan apa-apa (contoh beristighfar, bertahmid dan sebagainya). Kemudian malam kedua dan malam ketiga pun begitu juga. Kita bimbang malaikat tidak akan datang lagi mengejutkan kita.”.
Kalau tidak mampu untuk buat tahajut tiap-tiap malam, biarlah seminggu sekali ataupun sebulan sekali ataupun setahun sekali. Paling tidak pun biarlah seumur sekali, jika tidak pernah buat, maka sia-sialah hidup orang tersebut..
Renungilah kata-kata ini:

"individu yang cemerlang adalah individu yang mengamalkan Islam secara total"

same-same kita tingkatkan amal fardi, ijtima'e dan jami'e kita..

3 comments:

Salam..kalo nak jaga ,tahajud,keluar jalan Allah...4 bulan,40 har dan 3 hari...dalam tempoh mesti dapat semayang tahajud,mesti dapat jaga solat berjemaah dan dapat tunggu waktu solat plak tu...kt masjid...Katakanlah (wahai Muhammad): “Inilah jalanku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah (dari segala iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain.” (Yusuf 12:108)”

Salam ziarah dari saya,,blog yang menarik ,jemput muzakarah di blog saya….dan jadikan blog saya sebagai rakan anda..tq

Katakanlah (wahai Muhammad): “Inilah jalanku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah (dari segala iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain.” (Yusuf 12:108)”

Salam ziarah dari saya,,blog yang menarik ,jemput muzakarah di blog saya….dan jadikan blog saya sebagai rakan anda..tq

salam..leh bagi dalil x pasal berkenaan keluar 4 bulan,4o hari, 3hari ni..ana bukan menghalang dakwah tabligh,ttp kite sebagai umat islam perlulah kembali kpd ajaran al-quran dan hadis yg sebenar..