22 November 2007

HIDUPKAN KEMBALI MAHASISWA

Suasana malaysia kini seolah-olah tiada apa yang dapat dibanggakan... apa yang kita banggakan? apa yang dapat menjadi contoh kepada yang lain, lagaknya negara kita lebih terkehadapan dari negara islam yang lain..

"kita mesti pastikan media massa, mahkamah telus, berkata benar biarpun pahit" ujar seorang tokoh. pada masa yang sama pergaduhan kaum di pasir gudang antara Melayu dan India tidak disiarkan, campur tangan politik kes Altantuya, hingga kini masih tidak selesai, dan isu perhimpunan aman menuntut pilihanraya bersih, dikatakan 'melanggar undang-undang' padahal dihalalkan perlembagaan. masih gunakan media massa untuk menutup kesalahan kerajaan, dengan memburukkan perhimpunan Bersih, yang ternyata lebih 100 000 rakyat Malaysia sanggup bersusah payah, biarpun dah larut umurnya, biarpun disekat sana-sini, masih lebih dari 100 000 rakyat yang berhimpun!!!

Juga menggunakan media untuk mendoktrin rakyat kini yang telah dicorak oleh kerajaan, menjadi tidak sensitif terhadap pergolakan Islam, dengan mengatakan pilihan raya selama ini bersih, padahal, berapa banyak kes bas pengundi hantu ditahan, tapi digunakan pula polis untuk melepaskan pengundi hantu tersebut. depan mata... cakap tak serupa bikin.

lihat saja setiap media massa yang sangat mencorakkan minda rakyat malaysia.. semua akhbar dan saluran tv mahupun radio, menyokong bahawa keadaan sekarang adalah yang terbaik yang pernah kita capai, dan negara kita akan mengorak langkah lebih jauh kehadapan lagi.

sumber-sumber seperti matapelajaran sejarah, di sekolah menengah, semuanya dihalakan supaya masyarakat melihat keadaan negara kita kini merdeka, aman damai... sedangkan kita tidak diberi penerangan sejarah sebenar kemerdekaan, siapakah pejuang sebenar kemerdekaan, iaitu para ulama'. namun, kerna strategi barat, permainan nasionalis, iaitu boneka barat yang juga anak watan Malaysia, segera diwujudkan, dan dipromosikan lalu mereka dilepaskan sebagai pemimpin kepada rakyat yang sentiasa mengimpikan merdeka. sekarang, bangsa kita sendiri tersepit ditanah air sendiri, krn yg memimpin kita menjual maruah.

lihat saja, orang kita menyebut mengenai pejuang-pejuang Islam silam seperti Sultan Salahuddin Al-Ayubi, dan Sultan Muhammad Al-Fateh, tapi kita sendiri bergerak bertentangan dengan perjuangan yang dilaungkan mereka.

kisah ashabul kahfi, bagaimana mereka merancang strategi untuk memberitahu yang hak kepada kerajaan Rom, apakah tak sama dengan kisah perjuangan (sama dari segi strategi, dan stail) Pas keatas Umno? kenapa, musuh, biarpun dia beragama Islam, tapi membantu perjuangan orang kafir, iaitu sekular, sampai sekarang susah kita nak dengar secara terang-terangan mereka ini, MUSUH ISLAM.... kita tidak mempersoalkan keislaman seseorang pun dalam kes ini..

hal ini bukan berkaitan dengan politik, tapi berkaitan dengan ketulusan dalam beragama...

sabda Nabi SAW,
"barangsiapa yang menyeru kepada perkauman, maka dia bukan dari kalanganku"

kenapa kita biarkan ini berlarutan. kebenaran (Islam itu sendiri) semakin disamarkan.. hanya difahami seperti dongengan, dan kisah ajaib. kisah ashabul kahfi, yang kemudiannya dipenjarakan, untuk dihukum bunuh tapi dilepaskan senyap-senyap oleh panglima yang mendapat hidayah, lalu melarikan diri kedalam gua, untuk menyelamatkan iman. mereka kemudian ditidurkan selama 309 tahun. kisah ini difahami seperti kisah fairy tale sahaja. sebenarnya mereka tidak ubah seperti dipenjarakan oleh kerajaan, atau dikenakan ISA, atas tuduhan melampau...

biar lama-lama, kanser bertambah parah, menjadi barah. lalu benarlah sabda Nabi SAW:

"di akhir zaman nanti, berbuat kebaikan dipandang seperti berbuat keburukan, dan keburukan dipandang seperti kebaikan"

kita tidak mahu hal ini terjadi secara total... oleh itu untuk memandu kita yang sama-sama telah bergelar mahasiswa selama satu semester ini, ada beberapa perkara yang perlu kita laksanakan:

1) bina individu muslim, dengan melengkapkan tarbiyah diri kita dengan berterusan, iaitu

a) Tarbiyah ruhiyah
-jaga solat fardhu,
-zikir, malan sunat,
-doa (doakan kebaikan keturunan kita agar lebih baik daripada
kita),
-yang penting ikhlas dan berterusan

b) Tarbiyah fikriyah
-kenali jahiliyah (analogi: mengumpat, kita cakap dia gemuk pun
mengumpat, sebelum ni, kebiasaan masyarakat kata itu bukan
mengumpat),
-banyakkan dengar kuliah agama daripada dengar lagu,
walaupun nasyid, baca buku pemikir Islam (cth:apa erti saya menganut
agama Islam, manhaj hidup Muslim)
-baca bahan bacaan semasa yang datang dari golongan pejuang Islam,
seperti Harakah, Majalah I, agar dapat kenal mana satu kebenaran dari
Islam, mana satu yang nampak seperti kebenaran, tapi kesamaran dari
musuh Islam

c) Tarbiyah jasadiyah
-bersenam, riadhah, sukan
-jaga pemakanan, halal haram dititikberatkan
-ambil vitamin, amalkan gaya hidup yang sihat, gaya hidup orang yang
bersungguh-sungguh
-yang penting berterusan, dan lillahitaala.

2) Carilah teman yang baik, sebagai teman sms, teman sejati, dan bersedia untuk menjadi
teman.
- wujudkan suasana yang mendorong untuk beramal ibadah, kerana sahabat
umpama pengganti kepada keluarga Islam. kita masih belum berkahwin,
jadi sekarang, kawan-kawanlah yang menjadi keluarga kita.
- tempat berkongsi masalah dan tempat meminta nasihat, kerana dalam ramai-ramai orang, dialah yang kita rapat.

3) Bersama-sama dengan gerakan Islam, sebagai pendokong, pembantu, penyumbang
- sebagai tempat untuk melatih diri bersusah payah untuk Islam, dan menghayati
kesusahan memperjuangkan Islam
- supaya kita dapat sedarkan diri kita dari dibelenggu, dari ditidurkan, oleh anasir luar
mahupun diri kita sendiri.

sama dengan point bukhari dalam artikelnya, HILANGNYA KHILAFAH ISLAMIYAH. sebab kami dpt tarbiyah sama, so sama la pointnya...

insyaallah... sama-sama kita bina kembali cita dan harapan, agar tersinar kembali cahaya kebenaran, dicelah kegelapan kekufuran sistem masyarakat dan negara...

0 comments: