7 November 2007





NOVEL ISLAMIK.....


….

Dunia penulisan kini dibanjiri dengan lambakan novel penulis- penulis tempatan tetapi adakah novel yang dihasilkan bermutu dan menepati ciri-ciri islam.
Selalunya melibatkan cerita pasangan yg bercouple ataupun pasangan yg dah berkahwin dan hampir kesemuanya tidak menepati siri-ciri yang islam kehendaki( ditekankan disini terutamanya dalam konsep muamalat dan konsep cinta HANYA kepada ALLAH)….

Dan kebelakangan ini jika anda perasan (kalau peminat novel kompem perasan) ada
sedikit kesedaran islamik dikalangan penulis novel. Contonya seperti watak permpuan digambarkan bertudung, tunaikan solat 5 waktu,berbuat baik tapi apa yang menyedihkan pada mase yg same masih boleh bercouple, berpimpinan tangan dgn bukan muhrim, kiss pipi dgn pakwe & sbgnya – sekadar menyebut beberapa perbuatan terlarang dan sering dilakukan remaja masa kini…

bagi sahabat2 yg faham sudah tentu dapat
membezakan yang mana salah dan yg mana betul.. tapi bagi sahabat2 kita di luar sana.. ramai yang menganggap ianya betul dan boleh dicontohi ..nauzubillah… ( ini juga adalah berdasarkan pemerhatian dan survey yang saya buat dikalangan kawan-kawan sekeliling saya!)

Ingin saya tarik perhatian dari sahabat-sahabat semua betapa novel-novel sebegini turut memberi impak yang besar kepada masyarakat islam selain dari media eletronik. Tidak ramai yang sedar novel sebegini banyak melalaikan remaja islam dari perjuangan islam dan seolah-olah hidup dalam dunia merka sendiri….

Jadi disini saya ingin mengesyorkan beberapa novel yang sesuai dijadikan bahan bacaan dan juga patut dipromotkan kepada sahabat2 diluar sana. Antara penulis yang popularvseperti faisal tehrani,fatimah syarha mohd, habiburrahman el shirezy dan banyak lagi.. (sekadar menyebut beberapa nama)

ANTARA NOVEL YANG DISYORKAN:

Faisal tehrani- KOMBAT 1511H (sangat disyorkan terutama untuk pelajar muslim aliran sains)
TUNGGU TEDUH DULU

Habibirrahman- AYAT-AYAT CINTA

Fatimah syarha- TAUTAN HATI









p/s: maaf diatas kelemahan dalam artikel ni…(budak baru belajar nak minta sahabat ajarkan)

0 comments: