15 April 2011

Dilema Kepimpinan Ulama




Isu 'Kepimpinan Ulama' tidak pernah sejuk tiap kali berlangsungnya muktamar tahunan PAS. Malah isu ini juga nampaknya mudah menggoyahkan penyokong parti bila diusik oleh parti lawan. Soalnya haruskah PAS selama-lamanya diterajui oleh ulama, atau golongan yang berlatar belakangkan pendidikan agama semata-mata?

Baru-baru ini juga YB Husam Musa, yang terkenal dari sudut ketokohan dari sudut pentadbiran, gaya fikir dan politik, telah dicalonkan untuk bertanding di kerusi Presiden. Ia dilihat sebagai satu permintaan dari petugas parti, agar tokoh sebegini diangkat menerajui kepimpinan. Walaubagaimana pun, Husam menarik diri.

Di bawah merupakan satu pandangan yang dipetik dari laman blog Hasbie Muda http://hasbiemuda.wordpress.com/

1. Mohammed Badie adalah lulusan pengajian perubatan vateriner. Beliau kini dilantik sebagai Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin, pertubuhan gerakan Islam paling berpengaruh di dunia.

2. Hassan Al Hudaybi, juga seorang Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin adalah lulusan undang-undang. Beliau dipilih menggantikan Mursyidul Am yang pertama iaitu Hassan Al Banna.

3. Di Indonesia, Presiden Parti Keadilan Sejahtera (PKS) iaitu Tifatul Sembiring adalah lulusan IT dan komputer. PKS adalah gerakan Islam terbesar di Indonesia yang terlibat dalam bidang politik.

4. Ismail Haniyeh, Perdana Menteri Palestin yang juga pimpinan utama Hamas adalah lulusan sastera Arab dari Universiti Islam Gaza.

5. Ada banyak lagi contoh yang menguatkan hujah bahawa peranan meneraju gerakan Islam bukanlah milik tokoh lulusan pengajian Islam semata-mata. Kriteria paling utama adalah nilai competency serta accountability. Sifat Al Qowwi dan Al Amin bukan hanya untuk memilih pemimpin tetapi dalam semua pekerjaan.

6. Saya faham benar mengapa ramai ahli-ahli dan para pimpinan PAS di Malaysia mendokong kuat konsep ‘Kepimpinan Ulama’ yang antara lain menetapkan bahawa jawatan utama parti mestilah dipegang oleh lulusan agama. Saya juga pendokong kuat konsep tersebut tetapi atas definisi yang sedikit berbeza.

7. Pelbagai masalah dalam era pentadbiran Datuk Asri Muda adalah ‘sakit’ PAS yang sangat kritikal pada era 70-an dan awal 80-an. Masalah itu diburukkan dengan musibah PAS diterajang oleh BN manakala Kelantan dirampas dengan cara yang penuh tipu helah. Ahli PAS yang asalnya mengkagumi Datuk Asri mulai membencinya.

8. Pelbagai usaha dibuat untuk menjatuhkan beliau, ramai pimpinan parti yang keluar tanda protes namun tetap gagal.

9. Penawar untuk ‘sakit’ itu adalah dengan menggagaskan konsep ‘Kepimpinan Ulama’.

10. Sebenarnya ramai tidak sedar bahawa Ustaz Yusuf Rawa adalah dari kelompok ahli perniagaan (profesional) by profession. Manakala Datuk Asri adalah guru agama (ulama’) by profession. Maknanya konsep kepimpinan ulama’ bukanlah bermaksud ulama’ semestinya menjadi Presiden parti.

11. Tetapi konsep ini adalah pada kewujudan Majlis Syura Ulama’ yang dipimpin oleh Mursyidul Am. Institusi ini diwujudkan sebagai badan semak dan imbang dalam pentadbiran parti. Perlunya semak dan imbang supaya dominasi dan penyalahgunaan kuasa tidak berulang.

12. Saya berdoa mudah-mudahan gerakan Islam di Malaysia ini akan terus dipelihara oleh Allah



Apakah perlaksanaan mengubah latar belakang pemimpin bakal membawa satu kebaikan besar buat PAS?

0 comments: