15 June 2009

'Islamisasi'kan Bidang Lakonan




Perempuan Berkalung Sorban, mengisahkan perjuangan seorang muslimat daripada cara hidup Islam yang jumud. Semangat perjuangan dalam cerita ini boleh diambil iktibar dan pengajaran buat semua da'ieah yang ingin berjaya dalam bidang masing-masing.


Bakal muncul di Astro Oasis, Cinta Sempurna. Idea asal cerita daripada Ustaz Hasrizal Jamil manakala penulis srip pula ditulis oleh Ustaz Zabidi Mohamed. Nantikan kemunculannya. Untuk maklumat lanjut sila layari blog Cinta Sempurna.


Saya memang seorang yang amat gemar menonton televisyen tidak kira filem, drama, dokumentari, berita dan sebagainya. Memang itu hobi saya ketika berada di rumah (jika di kampus tentu sekali tidak, xcukup masa). Tetapi saya ini juga merupakan seorang penonton yang ‘selectif’. Jika drama dan filem saya hanya gemar menonton yang tertentu sahaja, yang menarik di hati dan rasanya dapat memberi mesej yang baik mungkin.

Memang tidak dinafikan kini sudah terdapat banyak drama dan filem berunsur Islam di negara kita. Bagi drama2 di televisyen, Malaysia mempunyai Murali Abdullah dan Puan Sheila Rusly iaitu antara pengarah dan penerbit yang banyak menghasilkan produk2 bermesejkan Islam. Dan tidak dinafikan memang terdapat ramai lagi pengarah dan penerbit drama yang dikatakan menghasilkan drama berunsur Islam ini.

Cuba pula lihat di negara seberang, Indonesia. Industri filem negara Indonesia telah banyak menghasilkan filem-filem berunsurkan Islam dan ramai yang berpendapat bahawa Indonesia lebih terkekehadapan dari Malaysia dalam menghasilkan filem2 begini. Antaranya sudah tentu Ayat-ayat Cinta (filem ngetop Indon), Kiamat Sudah Dekat, Kun Fayakun, Sang Murabbi, Perempuan Berkalung Sorban dan banyak lagi.

Terus terang saya ingin katakan bahawa industri filem Malaysia dan Indonesia memang tidak kekontangan dngn idea2 cerita berunsur Islam tetapi sebenarnya kekontangan dengan pelakon dan krew produksi filem atau drama yang islamik.

Timbul pula elemen pelakon di sini.

Jika seorng sahabat saya ada menulis di blognya bahawa nasyid itu seperi ‘menjual’ Allah saya ingin katakan bahawa filem berunsur Islam itu sebenarnya seperti ‘menjual’ Allah bukan menjual filem itu Maksudnya, bila sudah filem itu berunsurkan Islam, maknanya mesej Islam yang hendak disampaikan kepada penonton. Mesejnya tentu sahaja mengajak manusia kembali kepada ajaran Islam, mengajak manusia kepada Allah. Jadi itu yang dijual sebenarnya, mesej cerita tersebut. Apa kaitannya dengan lakonan pula adalah kerana pelakon2lah yang menggerakkan filem tersebut kearah mesej yang ingin disampaikan kepada penonton. Tanpa pelakon sudah tentu idea tidak dapat di ‘transform’ menjadi sebuah filem dan lakonan. Dan pelakonlah yang berperanan dalam mengarahkan mesej Islam sampai kepada penonton dan segala aksi penonton di dalam sesebuah cerita kemungkinan akan menjadi ikutan kepada penonton.

Sebagai contoh cerita Perempuan Berkalung Sorban, mesejnya sdh bagus tetapi ada satu babak yang tidak betul, ketika pelakon utama (lelaki dan permpuan) cerita tersebt berpegangan tangan. Ini kerana pelakon itu adalah pelakon. Mengikut apa yang disaran oleh pengarah. Silap haribulan msj lain pula yang disampaikan apabila melihat aksi pelakon dalam cerita tersebut. Cerita Ayt2 Cinta pula, filem yang diterbitkan lain benar dengan idea asal Ustaz Habiburrahman. Bagi yang belum menjadi nvl tersebut, mungkin akan tertipu. Pada hakikatnya, mesej yang hendak disampaikan sangat indah, adaptasi dr surah Az-Zukhruf ayat 67. Oleh itu saya sangt bersetuju dengan cadangan Ustaz Hasrizal u mewujudkan akademi lakonan Islam. link.

Memetik dari kata-kata Ustaz Hasrizal melalui blognya "Biar sampai ke satu peringkat, bidang lakonan diterima sebagai salah satu cabang kerjaya bagi orang yang memahami agama. Lakonan yang bukan kotor dengan glamour dan hawa nafsu yang berakar budaya semata. Tetapi dunia lakonan yang penuh bakat, nilai, kualiti, pemikiran yang bisa menenggelamkan drama-drama dan filem yang gersang nilai, termasuklah penggiat seni capek yang mendukungnya." Pelakon yang betul2 faham mesej yang ingin disampaikan di dalam cerita berunsur Islam tersebut. Pelakon yang bersakhsaih dan menjaga batas2 agama.

Sudah tentu bidang ini banyak cabarannya kerana amat sedikit pelajar yang berpemikiran Islam memilih jurusan seperti ini. Dan saya juga tidak mahu ada lagi yang mengatakan sama sahaja sama ada filem Islam atau tidak, semuanya lagha. Kerana benda yang menjadi lagha ini adalah aksi pelakonnya sedangkan mesej cerita tersebut sudah bagus.

Saya kagum dengan azam dan usaha Ustaz Hasrizal ingin angin tajdid dalam industri seni negara. Ya..! angin tajdid bukan retorik. Saya juga menantikan terbitnya filem Ketika Cinta Bertasbih iaitu satu lagi adaptasi dr novel Ustaz Habib. Kagum dngan semangat Ustaz Habib kali ini yang menjanjikan bahawa ideanya kali ini tidak akan diubah. Kagum juga dengan semangatnya ingin mencari sendiri pelakon yang akan membintangi filem adaptasi dari novelnya itu. Dengar-dengar watak utamanya adalah seorang pelajar lulusan universiti di Jordan. Ingin saya menyahut kata2 ustaz Hasrizal, sudah tibanya bidang lakonan menerima angin tajdid.

Oleh kerana saya ini seorang yang gemar menonton televisyen, saya ingin menasihat kepada diri saya terutamanya dan juga mungkin sahabat-sahabat lain di luar sana "Jangan menonton secara melampau nanti meletup".. Wallahua'lam.

Al Faqirah Ila Allah,
Wan Afifah Wan Ghazali,
LIM MyTeam.

0 comments: