21 October 2007

Jelaskan Pada Yang Satu""

Tulisan ini diolah semula dan ditambah untuk kita sama2 jelaskan kefahaman, kenapa kita berada dalam jemaah yang asal, di Malaysia ini.


saya mengikuti kelas Tamadun Islam. Secara tak sengaja, saya mendapat beberapa ilmu yg saya cari untuk kita sama-sama kuatkan keyakinan terhadap jemaah yang diikuti...


"Man awwal fa awwal, wa man akhar, faakhar, wa la nasibalah"

Maksudnya: Siapa yang awal, maka didahulukan, dan siapa yang kemudian, dikemudiankan"

Saya masih mencari sanad hadis ini, tetapi menurut ustaz yang sudah pun bergelar Prof, pakar dalam 58 mazhab, dan phD dalam dua bidang, ini adalah hadis sahih.. Setelah dikaji, dan ikut pengalaman dan pemerhatian, semuanya membenarkan hadis di atas, jemaah yang paling awal ditubuhkan patut dipilih, kerana tampak jelas dipelihara Allah SWT..

Sejarah di Malaysia..

Jemaah telah mula menjadi kata bicara umat muslimin Malaysia sejak sekian lama.. Di Malaysia, kita telah pun mengetahui, Hizbul Muslimin yang ditubuhkan seawal sebelum kemerdekaan lagi, dan telah diharamkan oleh penjajah British daripada terlibat dengan pilihanraya, kerana didapati mempunyai matlamat menubuhkan daulah islamiyah, pada tahun 1948. Kemudian ditubuhkan semula sebagai PAS selepas itu. Pada waktu ini, bagaikan tiada masalah dari segi kepelbagaian jemaah untuk dipilih di peringkat universiti, bagi mahasiswa intelektual yang mempelajari islam dan memahaminya.

Namun pada zaman Anuar Ibrahim, jemaah sokongan dimulakan bagi memberi peluang untuk golongan muda memperjuangkan Islam dengan cara mudanya disamping keadaan PAS yang dilihat lebih kepada semangat kebangsaan.

Masalah bermula..

Masalah bermula apabila Anuar Ibrahim memilih untuk memperjuangkan Islam dengan menyertai UMNO... Islamisasi yang kesannya kini menghina islam semula seperti perempuan bertudung tapi berbaju ketat, berkepit dengan bukan muhrim dan lain-lain..

Tetapi ada juga positifnya seperti ekonomi Islam dan lain-lain, namun masih dijuruskan kpd keuntungan dunia. Angkatan Belia Islam (ABIM) yang ditubuhkan mula mufarraqah (keluar dari kumpulannya) menjadikan ABIM dan PKPIM jemaah yang menentang pula, tapi masih jemaah Islam. ditambah pula selepas itu pengisytiharan Islamic Representative Council (IRC) sebagai pertubuhan rasmi Jemaah Islam Malaysia (JIM). Akhirnya jemaah berpecah tiga. Kini, entah berapa pula jemaah yang ada.

Jesteru, mengikut hukum kita patut pilih yang terawal. Tepuk kesedaran, tanya ilmu.

Pertikaian timbul..

Ada pula yang mengatakan, metodologi membezakan, jiwa tak kena dengan jemaah dan lain-lain... Mari kita tengok satu persatu.

Situasi di Malaysia

Mereka mempertahankan metodologi, belajar lailahaillallah dan memperkuatkan ukhwah terlebih dahulu. Mereka mendakwa mereka (JIM) paling patut dipilih. Saya dapati, rupanya dalam JIM sendiri berlaku perpecahan, yang akhirnya di'group'kan menjadi KARISMA, ISMA untuk pertahankan perpaduan daripada berpecah..

Jika mereka mempertahankan metodologi mereka, metodologi itu pelbagai, dan ada jemaah lain juga sama, mempertahankan metodologi.

'mereka hendak mengikut ikhwan muslimin, sedangkan ikhwan di mesir sudah lama mengiktiraf kita di malaysia sebagai jemaah utama. bahkan ini dikuatkan dengan bukti, penghantaran beberapa wakil kita dari malaysia dalam perkumpulan wakil2 jmaah islam di seluruh dunia beberapa bulan lepas, menunjukkan bukti kerjasama antara pihak di Malaysia dengan Ikhwan Muslimin di Mesir, Syria dan lain2. '

Perkara ini akan terus timbul... 'Ikhwan Alami' berijtihad untuk menguasai PAS, JIM dan lain-lain untuk menyatukan semua, tapi sebenarnya metodologi ini sudah dibincangkan sejak dulu lagi, dan mereka sebenarnya dah memecahkan kpd jemaah yg satu lagi, sedang mereka pun dikatakan merupakan pecahan kepada Hizbut Tahrir (HT).. Pening-pening..

Jadi, atas masalah ni, masyarakat pening, dan banyak juga yang respon, tak mahu masuk campur. Belajar sahaja di universiti lagi bagus... Tak perlu sertai, dan akhirnya wujud mahasiswa dan masyarakat yg tak nak ambil tahu pasal Islam dan turun membantu..

Saya kira jawapan dah lama terjawab, cuma kefahaman manusia ikut kehendak diri. Bukan metodologi, bukan kehendak jiwa yang patut dipilih, tapi pilihlah untuk mengikut sunnah nabi..

Sejarah kepelbagaian jemaah semuanya tercetus di universiti. tidaklah menghairankan, kerna universiti mengandungi mahasiswa yg mmg jika tidak dihalang, merekalah yg mmpercepatkan kelahiran semula ketamadunan Islam untuk yang ke sekian kalinya. penubuhan angkatan belia islam ABIM, (PKPIM dalam kampus) yg pada asalnya menjadi jemaah pendukung lalu termakan sama perangkap egen sekular, kerana pengaruh Anwar Ibrahim yg kuat dalam jmaah tersebut.
kesannya, 'ahli2 jemaah islam ketika itu mula terfikir, 'betul jugak, mungkin berjuang dalam lubuk kumpulan sekular boleh mengislah masyarakat, lalu menjayakan plan untuk mendirikan negara islam yang sebenar2nya' maka ramaila yang berubah arah. walaupun sudah lama jmaah ABIM ditubuhkan, perubahan haluan ini umpama melahirkan jemaah baru, kerana Abim kini sudah menawar diri untuk menjadi musuh bagi jemaah islam yang asal.
jelasnya, bolehlah dikatakan disini, sebahagian kita telah dibeli kerna tertipu.
ulama yang berjuang melalui gerakan jemaah telahpun menggariskan adab dalam berjemaah, bahawa kita tidak buat tindakan sebarangan. dan, Islam tertegak atas kejatuhan jahiliyah, iaitu islam takkan tertegak diatas dengan bertapakkan musuh dibawah. bermaksud, dalam jalan dakwah, kita tidak boleh cemarkan keberkatannya. umpama kita berjalan di jalan dakwah, lalu melemparkan bangkai atau najis yg mencemarkan jalan dakwah, sedangkan jalan dihadapan, memerlukan keberkatan jalan yang sebelumnya. oleh itu, bagi permasalahan ini, tidak boleh sama sekali keluar dari jemaah asal. apatah lagi yang melibatkan perpaduan umat.

selama 16 tahun, jemaah islam berpecah, menyaksikan, bermulanya era baru, dimana JIM pula muncul, dengan mengenetengahkan metodologinya, dan jmah2 lain selepas itu. sedih jika dikenangkan, kerana inilah yang dijadikan oleh musuh kita, kumpulan2 sekular, untuk mempengaruhi masyarakat. sekarang apa yang kita perjuangkan dalam masyarakat, iaitu masyarakat islam sudah nampak kesannya. tapi 'nama'nya dapat pada musuh islam. kumpulan sekular berjaya mengubah topeng untuk survival politiknya. salah kita juga, sebab tertipu, lalu golongan kita juga yang membantu mereka kononnya 'islamisasi' dalam kumpulan sekular. tapi sebenarnya itu semua helah untuk menangguh kemenangan kumpulan jemaah Islam.

sekarang pula, terpecah rahsia, dimana kumpulan sekular ada merancang untuk menggunakan jemaah hizbut tahrir, yang agak agresif dalam tindak-tanduk mereka, untuk menjatuhkan jemaah asal islam. di Malaysia, jemaah asal kita tlh lama bertahan kerana kita merancang. oleh sebab jmaah asal adalah jemaah yang paling awal ditubuhkan, kita banyak pengalaman untuk survival masa depan. keadaan di Malaysia memerlukan kita untuk tidak agresif dalam aspek-aspek tertentu. hal ini penting bukan sahaja untuk survival akan datang, tapi juga untuk mendekati orang yang kita dakwah. kumpulan sekular sudah beberapa kali mencuba untuk menguji kesabaran kita supaya kita bertindak agresif, lalu boleh la mereka melabelkan kita 'pengganas' dan mengambil tindakan undang-undang, seperti pengharaman, dituduh sesat dan lain2. kini, mereka ingin menggunakan jemaah hizbut tahrir supaya akhirnya dapat menghapuskan terus semua jemaah islam di Malaysia, lalu mendirikan semula negara yang sepenuhnya sekular.
akhir kata,
kini bergantunglah kepada Allah SWT yang mencorakkan hati2 ahli jmaah2 semua, agar terus begini atau sebaliknya. pada kita yang masih istiqamah pada jemaah yang asal, jelaskanlah kefahaman akidah kita, mengapa kita memilih untuk duduk sama dalam jemaah Islam asal kita di Malaysia...PAS...

0 comments: